fredag 27 maj 2011

" Fotboll är en stor industi, och vi måste använda det för fred." - Kalou


Efter en mycket lyckad dag med fylld av glädje och firande kunde Essien avsluta Make Peace Happen dagen i Accra. Essiens Africa 11 vann inte över World 11, men detta spelar absolut ingen roll, utan det som spelar roll och betyder något är att Essien är en sådan underbar person som lyckades ge flera barn i Accra en glädjefull dag.

" Jag vet att vi inte vann, men det är fotboll" - sa Essien medan han skrattade, sedan fortsatte han " Det viktigaste är att skapa fred i Afrika och jag hoppas att vi kan göra det."

Essiens framtida planer är att försöka organisera en sådan dag igen, och detta kanske inträffar någon gång under nästa år, säger Essien. Nu känns det iallafall skönt för Essien efter att dagen är avklarad, det var givetvis mycket han hade att tänka på innan kampanjen eftersom det var en sådan stor kampanj han hade i tankarna. 28-åringen förklarar sedan att han hade det väldigt kul under dagen, och att supportrarna var helt fantastiska när de satt och hejade på under matchen.

Essien är väldigt tacksam över att hans vänner dök upp och hjälpte till honom: " Jag är glad över att folk kom dit. Från början trodde många människor att jag skojade, så jag var tvungen att förklara för dem att jag var seriös."- säger Michael.


Salomon Kalou var en av alla hans andra vänner som såg till att hjälpa Essien, och Kalou förklarar att det var en oförglömlig upplevelse. Han kände att han togs emot mycket väl av folket i Accra, men det som gjorde honom mest glad var att se alla människor ha det roligt tillsammans utan några konflikter. Kalou tog upp ett viktigt ämne när han intervjuades, och det är att de flesta som läser om Essien kan tänka att det är lätt för en fotbollspelare att skapa en sådan dag eftersom han har pengar, men egentligen är det mycket svårare än det låter, säger Kalou.

" Michael behövde support från andra människor, och jag är så glad över att folk har varit villiga för att hjälpa Essien." - Kalou.

" Jag är stolt över det här, först och främst för att Michael valde att ta med mig, och det var väldigt spännande att utforska Ghana mer. Allt detta kom från hjärtat, för detta är något jag tror på." - Drogba.

" Att skapa en kampanj och ha en fond är inte lätt, men han försöker att göra han bästa för Afrika, och det är vad alla vill." - Pantsil.

" Det var fantastiskt att komma till Ghana, en av de största länderna för fotboll. Det känns jätte bra över att ha varit en del av projektet. Jag kommer ta med mig fina minnen." - Nigel De Jong.

" Om jag ska vara ärlig så är jag mer än stolt över att ha varit inblandad i detta. Det är mer än en ära, det finns inga ord att beskriva detta. Jag är jätte glad, och jag hade en jätte bra tid." - Adebayor.

                                                            ***
Barclays Premier League har gjort klart om vilket lag som kom på första plats i tabellen för Fair Play denna säsong, och Chelsea hamnade på första plats. The Blues kom på första plats på grund av deras positiva uppförande mot motståndarna och domarna. De har även fått minst röda och gula kort. Tottenham kom tvåa, och United listades på tredje platsen.

                                                           ***


/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar