tisdag 4 december 2012

Chelsea signerar Wallace. Fem Chelsea spelare nominerade. Southampton i tredje omgången


Idag meddelade klubbens hemsida att Chelsea har signerat Flumineses 18-åriga högerback Wallace, däremot kommer försvararen att spela klart säsongen i Fluminese. Wallace Oliveria dos Santos ska enligt rapporter ha kostat 5.5 miljoner euro.

Redan som 17-åring gjorde han sin senior debut, och sedan dess har han spela 18 gånger för A-laget i ligan och hjälpt dem till att vinna Brasilianska League Championship, Rio State League och Ganabara Cup.
Wallace spelar också för Brasiliens U-20 och var en del av Brasiliens trupp när de vann sydamerikanska U-17 Championsship förra året. Dessutom hjälpte han sitt land till en fjärde plats i VM i Mexiko där man även kunde hitta Lucas Piazon. 

"Nu när jag ska flytta till London så måste jag lära mig lite engelska."-säger Wallace.

Wallace är inte Chelseas enda brasilianska spelare, utan här finns det flera spelare som kommer kunna hjälpa honom med både språket och fotbollen.

"Det är alltid bra att ha brasilianska lagkamrater så att de kan ge mig råd och det är viktigt."

"Jag brukade följa den spanska ligan och lag så som Real Mardrid men nu ska jag flytta till Chelsea och då följer jag klubben mycket mer, speciellt efter Champions League titeln."-förklarar 18-åringen.

"Jag brukar titta på Chelsea matcher när jag kan, ibland kan jag inte eftersom jag måste koncentrera mig på mitt lag men jag missar inte när jag har chansen att se dem på TV."

***


Fem av våra spelare har blivit nominerad till Uefa.com:s Team of the Year. Petr Cech, Ashley Cole, Branislav Ivanovic, Eden Hazard och Juan Mata är de fem spelarna av 40 andra som också har blivit nominerade. Det är även värt att nämna att Didier Drogba också är nominerad på grund av hans insats i Chelsea förra säsongen. Drömelvan utses den 16:e januari, och man kan nu besöka Uefa:s hemsida och rösta.

Cole var den som sist vann platsen från Chelsea 2010 medan John Terry har lyckats komma med i drömelvan fyra gånger (2005, 2007, 2008, 2009). Vår målvak Cech har tidigare vunnit platsen år 2005 och Drogba har varit nominerad en gång tidigare (2007).

Före detta Chelsea försvararen Ricardo Carvalho röstades fram till elvan 2004 när han spelade för oss, och Jose Mourinho var nominerad två gånger under sin tid i Chelsea (2004,2005). 

***
Lottningen i FA-Cupen är klar och det blir Southampton på bortaplan i tredje omgången för Chelseas del. Matchen ska antingen spelas den 5:e eller 6:e januari. Vi har mött Southampton i tredje omgången två gånger innan, 1977 och 1981. Chelsea förlorade båda gångerna.

Så här ser det ut för de andra lagen:

Crystal Palace v Stoke City
Brighton & Hove Albion v Newcastle United
Tottenham Hotspur v Coventry City
Wigan Athletic v AFC Bournemouth
Fulham v Blackpool
Aston Villa v Ipswich Town
Charlton Athletic v Huddersfield Town
Barrow eller Macclesfield Town v Cardiff City
Barnsley v Burnley
Manchester City v Watford
Swansea City v Arsenal
Leicester City v Burton Albion
Millwall v Preston North End
Cheltenham Town eller Hereford United v Everton
Derby County v Tranmere Rovers
Crawley Town v Reading
Aldershot Town v Rotherham United eller Notts County
Middlesbrough v Harrogate Town or Hastings United
Accrington Stanley eller Oxford United v Sheffield United
Southampton v Chelsea
Queens Park Rangers v West Bromwich Albion
Peterborough United v Norwich City
Lincoln City or Mansfield Town v Liverpool
Bolton Wanderers v Sunderland
Nottingham Forest v Oldham Athletic
West Ham United v Manchester United
Hull City v Alfreton Town or Leyton Orient
Blackburn Rovers v Bristol City
Leeds United v Birmingham City
Bury or Southend United v Bradford City or Brentford
Luton Town v Wolverhampton Wanderers
Sheffield Wednesday v Milton Keynes Dons
/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar