tisdag 28 augusti 2012

VÄLKOMMEN AZPILICUETA OCH MOSES


Jag kom hem från London igår efter matchen mot Newcastle som vi mötte senast i Premier League. Detta var min andra gång på Stamford Bridge och känslan är alltid lika underbar. Det var jätte roligt att se Hazards första Premier League mål och Torres 2-0 mål. Sedan var det också jätte speciellt att se när Victor Moses och Cesar Azpilicueta introducerades till Chelsea fansen innan avspark, det var verkligen en speciell känsla.

Jag har inte kunnat skriva något om både Victor och Cesar på grund av resan, men här är ett litet inlägg om nykomlingarna.

Låt oss börja med Victor Moses som vi har signerat från Wigan. Moses är en 21-årig winger från Premier League laget Wigan vilket betyder att spelaren är ganska van med den engelska fotbollen. Han är en nigeriansk landslagsspelare som tränades upp av Crystal Palaces ungdomslag. Han gjorde hans debut 2007 för A-laget, men i januari 2010 köptes han av Wigan.

 

Personligen tycker jag att Moses är en perfekt spelare för Chelsea, men jag vet dock inte hur Di Matteo har tänkt att spela med spelaren. Victor som är offensiv av spelar alltså som en winger, men jag tror även att han skulle funka bra som en anfallare.

Han har definitivt kvalitén som en anfallare har på grund av hans fantastiska skottförmåga från långa distanser, och en annan sak som facinerar mig är också att han försöker hitta målet från svåra vinklar.Moses har också en fantastiska kroppsspråk som kan skrämma motståndarna väldigt lätt, och det kroppspråket får han ju givetvis fram utav hans vilja och vasshet. Han är också väldigt taktiskt och kan kontrollera bollen väldigt väl med hans fantastiska dribblingar.

"När jag växte upp så spelade jag som en mittback. När jag blev scoutad av Crystal Palace började jag spela som centralmittfältare. Sedan spelade jag som anfallare, vänster, höger, överallt. När jag gick till Wigan så spelade jag på vänster kanten men sedan fick jag spela på höger sida."-säger Moses.

"Jag kan också spela längst uppe bredvid anfallaren, jag kan spela överallt längst fram. Jag känner mig bekväm överallt."

Moses

När jag tänker på Moses, så tänker jag på en spelare som skapar chanser för anfallarna så som Hazard gör just nu. Men om det blir så att Chelsea inte köper någon anfallare den här sommaren så tror jag att Moses kommer få en mycket offensiv roll. En sak är dock klart, och det är att vi kan spela med Moses på olika positioner för klubbens framgång, och hur kan man inte älska det? Han är en ung spelare, så förvänta er inte för mycket, men förvänta er heller inte för lite.

Moses har totalt spelat 74 ligamatcher, 58 för Crystal Palace. Som skolpojke upp till U-21 spelade han för England men sedan valde han att spela för Nigeria.

"Det finns många världsklass spelare här och jag är här för att göra mitt bästa för laget och hjälpa dem till titlar. Klubben har gjort bra ifrån sig de senaste åren, de har uppnått mycket, och nu får jag spela med dessa världsklass spelare, jag är glad över att vara här."-sa Victor Moses glatt.


Vår första Premier League match spelades just mot Wigan, och då var Moses inte en Chelsea spelare.

"Jag tycker att jag gjorde bra ifrån mig. Det tog tid att komma in i laget men i andra halvlek kom vi tillbaka, men nu är det det förflutna. Jag var en Wigan spelare då, men nu är jag en Chelsea spelare."

För Di Matteo har Moses dribblingar varit något som han har gillat väldigt mycket.

"Det är en av mina starka sidor, jag älskar att få bollen och ta mig förbi försvararna. Man vill inte att försvararna ska tackla en när man får bollen, man måste få dem att jobba hårt, och det är det jag älskar att få dem att göra."

Victor Moses har ju mött Chelsea ett par gånger, men han har även spelat med vissa Chelsea spelare tidigare.

"Jag känner några. Jag brukade spela med Ryan Bertrand och Daniel Sturridge för Englands U-19, U-20 och U-21. Jag känner Ashley Cole och Michael Essien. Jag känner Mikel från Nigeria. Det känns bra att se alla här och det blir mycket lättare för mig."

***


Den andra nykomlingen är givetvis Cesar Azpilicueta från Marseille i Ligue 1. Den 22-åriga spanska högerbacken har spelat för Marseille i två år, men innan det spelade han för spanska Osasuna. 

Just nu brukar Branislav Ivanovic vara första valet som högerback i Chelseas startelva, och jag vet inte om Cesar kan ta den platsen ifrån Ivanovic redan nu. Det kommer nog hända att man ser Cesar på bänken ibland men jag tror även att man kommer få se honom tillsammans med Iva om Di Matteo flyttar Iva till mitten som han ibland gör. Ivanovic är fortfarande en spelare som Chelsea verkligen behöver så det kommer inte bli mindre utav serben, men samtidigt kommer nog Di Matteo göra allt för att få igång Cesar och ge honom en värdig plats i truppen. Han är nog José Bosingwas ersättare, och jag tror även att han kommer få mer speltid än vad Bosingwa fick den senaste tiden i Chelsea. 


"Jag är en högerback och min först uppgift är att försvara för laget. Jag gillar också att vara offensiv i situationer när det behövs och jag gillar att spela offensivt." -säger den nya högerbacken.

Azpilicueta är inte vår ända spanjor utan han har Juan Mata, Oriol Romeu och Fernando Torres som kan hjälpa honom om det behövs. 

"Juan och Oriol har hjälpt mig och visat runt mig på träningsanläggningen. Att flytta till ett annat land är en stor förändring och det är jätte bra att jag har några som jag känner här." 

Högerbacken har tidigare aldrig spelat för något engelskt lag men däremot har han tittat på Premier League matcher på TV.

"Jag har tittat på många Premier League matcher på TV. Det kommer bli svårt första gången men  förhoppningsvis ska jag kunna spela och anpassa mig snabbt."-säger Cesar. 

"Först och främst vill jag anpassa mig i klubben, men också spela så regelbundet som möjligt. Jag vill hjälpa laget till vinster och så många titlar som möjligt." 

/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar