onsdag 17 oktober 2012

Di Matteo, beroende av fotboll. Oavgjort för England


Under den sista tiden av Roberto Di Matteos spelarkarriär hade han sagt att tränarjobbet inte var något han tänkte på. Italienaren som slutade spela fotboll 2002 på grund av brutet ben ägnade sig istället åt andra saker så som business, han hade alltså dragit sig ifrån fotbollen ett tag. Men tar man sig in i fotbollen en gång så är det svårt att lämna sporten för gott. Man blir beroende, och man behöver fotboll i sitt liv vare sig man spelar, tränar eller tittar. Italienaren kände alltså att han drogs till fotbollen igen, och nu är han tillbaka som en mästare.

"Folk förändras!"-säger CL mästaren Di Matteo skrattande.

"Jag vet inte vad det var, åldern kanske, jag spelade fortfarande."-berättar bossen när han blickar bakåt och kommenterar det han sa om tränarkarriären.

Bossen förklarar sedan med djupare ord: "När man håller på med fotboll så blir man beroende. Man kan leva utan det ett litet tag men beroendet finns alltid där, och jag kände bara någon gång att jag ville leva dessa stunder under veckan då man var spänd, man känner adrenalinet och de känslor som man inte får i andra jobb. Jag har känt så under hela mitt liv och jag kan leva utan fotboll ett litet tag, men det finns alltid där, jag hade fjärilar i min mage igen och ville göra något inom fotbollen."


"Jag hade ändå kul när jag gjorde annat. Det finns en tid i livet för allting, och efter skadan var det rätt tid för att avsluta det kapitlet i mitt liv, gå iväg från det och börja med ett nytt kapitel."

"Jag tror att det hjälpte mig, det gav mig lite balans, men att komma tillbaka till fotbollen såg jag inte som något avslutande kapitel. Jag var jätte glad med min karriär. Vissa avslutar deras karriär på grund av åldern, vissa på grund av skada och andra på grund av deras egna val. Alla är annorlunda men jag kände aldrig att det var ett avslutat kapitel."

År 2008 fick Robbie jobbet som tränare för Milton Keynes Dons, men ett år efter var han tillbaka i Premier League och tränade WBA, däremot gick saker och ting inte helt rätt och 2011 fick han istället jobbet som assiterande tränare för Chelsea. Därefter tog han över tränarrollen och nu har han en CL medalj hängande där hemma.

Robbie listar upp olika tränare som har påverkat hans ledarstil:

"Arrigo Sacchi i flera olika stilar, Dino Zoff var min första tränare i Lazio, Jag hade en schweizisk tränare, Rolf Fringer som blev förbundskapten och Ruud Gullit här i England."

***


England leder fortfarande gruppen med ett poäng mer än Montenegro fastän det blev oavgjort mot Polen efter ett 1-1 resultat.

Det var Wayne Rooney som spräckte Englands nolla med pannan genom Steven Gerrards hörna i den 31:a minuten vilket också var matchens fösta mål. Därefter kvitterade Kamil Gilk för Polen och även detta mål gjordes via hörna i den 69:e matchminuten.

Ashley Cole spelade hans 99:e landskamp och spelade klart hela matchen, medan Gary Cahill satt kvar på bänken under hela mötet.

/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar