torsdag 24 maj 2012

Drogbas intervju innan han lämnar Chelsea


Didier Drogba lämnar Chelsea, och vi måste ändå gå vidare. Vi är tvungna att säga adjö till en fantastisk spelare som vi kommer att sakna oerhört mycket, men vi har fortfarande andra fantastiska spelare kvar i truppen, och Drogba tror att Fernando Torres är en av dem då han säger att spanjoren är Chelseas framtid. Det känns bra att legenden själv säger dessa ord då nästa säsong kommer att bli en ny utmaning vilket gör så att vi kommer behöva Torres.

"Det har varit svårt för honom, men han har visat att han är mannen."- säger Didier Drogba.

"Nästa säsong kommer att bli hans säsong, och jag ska försöka att prata med honom. Vi har en bra relation. Vi förstår inte varför vi inte spelade tillsammans mer, men det är det förflutna. Torres är framtiden."


Drogba förklarar inte bara att Torres är framtiden utan han förklarar också hur mycket han älskar Chelsea.

"Det är omöjligt att glömma den här stunden. Att lämna Chelsea i vilket tillfälle som helst skulle vara svårt, men nu är det ännu svårare. Chelsea finns i mitt hjärta. Mitt blod är blått och mitt hjärta är ännu blåare."

Vad händer efter det här? 


"Jag kommer att ha tid för att fatta mitt beslut. Det viktigaste för mig var att stoppa alla ryktena om jag ska spela i Chelsea nästa år."

"Att spela för Chelsea var det bästa som kunde hända mig i mitt liv. Inte bara som en spelare men också som en person. Jag har spelat i många bra lag med fantastiska människor, men jag har aldrig spenderat åtta år i en klubb, så det var en erfarenhet som hjälpte mig till att bli en bättre spelare, en mycket bättre spelare än vad jag var förut."

"De åtta åren har verkligen ändrat på mig och förbättrat mig som en man. Jag har fått en massa vänner här, vilket är väldigt svårt i fotbollen. Vi alla gjorde detta möjligt, och känslan som finns i mitt huvud är att vi skapade historia för klubben, för fansen och för oss själva."


"Jag behöver nya utmaningar eftersom jag har gjort allt här. Jag hade tur som gjorde flera mål i olika finaler, och det är en fin känsla, en fantastisk känsla men jag ska hitta en ny utmaning nu."

"Jag har inte bestämt mig än, och jag vill fortfarande tänka på vad som hände i lördags än att tänka på Kina, USA. Jag är så glad eftersom det är min första Champions League titel. Sedan jag var 18 år gammal har jag drömt om dessa stunder och scenariot var perfekt, tills straffarna...det är som en film. Till och med nu vill jag fortfarande vara i Munchen och fira med fansen. Det gick för snabbt. Jag skulle kunnat stanna där längre."


Är du förvånad över att klubben inte försökte hålla kvar dig ännu mer?


"Det försökte tillräckligt. Mitt beslut är inte baserad på vad klubben erbjöd mig. Mitt beslut är inte baserad på pengar, att stanna här var inte en fråga om pengar. Jag har alltid varit glad över det jag har haft här. Min familj var glad, det handlade inte om pengar. Det är bara det att jag tyckte att det var dags."

"Jag skulle kunna stanna här så länge jag presterade och så länge klubben ville ha mig. Det är inte så att de inte vill ha mig längre. Det är mitt beslut och vi alla satt ner och alla förstår mig."

"Inget av detta skulle ha varit möjligt utan bossen, Roman Abramovich. Om han inte skulle vara här skulle det finnas mindre chans till att jag skulle finnas i klubben, så det bästa sättet att ge något till han var att vinna Champions League."


Är du klar med engelsk fotboll?

"Jag kommer inte att spela för ett annat engelskt lag. Jag är fäst vid Chelsea. Mitt blod är blått och det kommer inte att ändras."

Skulle du ha stannat om du inte hade vunnit Champions League?

"Ja, eftersom det var min utmaning. Det var det jag ville uppnå, och bossen (Roman) har gett så mycket till klubben, han har gjort så mycket."

Skulle du ha lämnat Chelsea 2008 om du hade vunnit?

"Det skulle ha varit annorlunda eftersom kontraktsitutationen inte såg ut så som det gör nu."


Är du intresserad av att bli tränare?

"Kanske, men det är inget jag tänker på nu."

Kan Chelsea lyckas i framtiden?

"Absolut eftersom jag tror att fansen och ägaren kommer att förvänta sig lika mycket så som de förväntade sig i lördags. Nu har vi gjort något så att när man kommer till Chelsea kommer man att behöva göra något liknande, att spela i Champions League finalen eller att vinna den. Det är det klubben måste göra för att vara som Barcelona, AC Milan och Real Madrid. Vi har bara en Champions League titel och vi behöver fler. Men vi har åtminstone börjat."

Den här säsongen har varit som en film, vem skulle få spela dig?

"Jag vet inte, Jupp Heynckes sa att jag är en bra skådespelare, så kanske jag!

Har du ett favorit mål?

"Det är svårt att välja - finalen i FA Cupen mot Manchester Untied, det första på Wembley i övertid. Det var också första gången vi vann FA Cupen med dessa spelare och sedan lördag. Lördag - det finns flera stunder som denna som jag skulle kunna nämna, men det är svårt att välja."

Vad tänkte du på när du klev fram till bollen i lördags?

"Jag tänkte, vi har klarat det, vi har gjort det. Gröna lampor överallt, Petr hade räddad tre straffar innan det så jag behövde bara gå dit och göra mål. Jag visste det; jag hade än bra känsla när jag klev dit."


Slutligen, vad är det du kommer att sakna mest från Chelsea?

"Jag kommer verkligen att sakna fansen. Som spelare är det inte vanligt att man får höra att fansen vill att man ska stanna. Jag har tur som har den speciella relationen med fansen och jag kommer att sakna dem. Men de kommer alltid att finnas i mitt hjärta."


..och Drogba, du kommer alltid att finnas i våra hjärtan, det kan jag lova dig, lycka till världens bästa Drogba, du är vår legend!

   

  / Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar