torsdag 1 december 2011

Oriol Romeu nöjd i Chelsea. Fem Chelsea spelare nominerade


Den unga Oriol Romeu som signerade för Chelsea under sommaren när han spelade för hans landslag i U-20 VM, har redan börjat visa goda tecken i Chelsea tröjan. Oriol Romeu har spelat så bra att han nu får mer och mer speltid i Chelseas A-lag. Om Oriol Romeu inte skulle fått hans knä skada i fjol då han spelade för Barcelona så skulle han definitivt få mer speltid i Barcas A-lag eftersom detta är en spelare som klarar av den pressen. Oriol fick spela för Barcas A-lag i början av förra säsongen, men sedan fick han flytta ner till B-laget då han var tvungen att ge plats för Sergio Busquets och Javier Mascherano.

Barca som har en enorm stor konkurrens i alla positioner kunde inte lova Oriol mycket speltid för A-laget, men när han fick chansen att börja spela för Chelsea så tog han den. Däremot hade Chelsea inte lovat honom mycket speltid för A-laget, utan den chansen skapade han själv genom hans färdigheter som räckte för Villas-Boas.

"Det var synd att jag fick en knäskada förra säsongen, man vet aldrig hur det kunde ha varit i Barcelona, men jag tänker inte på det, och min skada är inte ett problem för mig längre."-sa 20-åriga Romeu.

Oriol Romeu fick för första gången starta från startelvan i Premier League mot Wolves, och han var en av de spelarna som glänste upp mest. Carling Cup har varit en tävling där Romeu också har fått visa sina färdigheter, så som han gjorde mot Liverpool. Mittfälaren fick även göra hans första debut i Champions League när Chelsea mötte Genk förra månaden.

"Jag är glad över hur de senaste veckorna har gått i Chelsea. Jag har fått spela mer och jag hoppas på att detta ska fortsättas. Ju fler minuter jag spelar på planen desto bättre självförtroende får jag, och det var en skön känsla att få starta i en Premier League match."

"Jag kom hit för att jag hade möjligheten till att spendera mer tid i träningarna på den högsta nivån samtidigt som jag också skulle få speltid här. Detta var en av anledningarna till att jag kom hit."

Den unga mittfältaren är utbildad från La Masia, och han förklarar att det är många spelare som har utbildats därifrån och fått ett bra resultat. Oriol kände även att han blev väldigt bra behandlad där borta, men att få komma till England och spela är en ny spännande upplevelse som han vill uppleva.

"När man är yngre finns det flera olika områden som man måste förbättra. I försvaret kan jag vinna bollen mer, jag kan hålla kvar bollen och alltid förbättra min fysiska styrka och kondition vilket är mycket viktigt i England."


Det är alltid viktigt att en fotbollsspelare trivs i både klubben och i det landet han kör i. För Oriol Romeu verkar det som att det inte är några större problem med det:

"Jag är inte så säker på när jag först hörde om Chelsea men jag har alltid följt engelsk fotboll och ännu mer under de senaste åren. Jag gillar också London, det är en av de bästa städerna. Det finns mycket att göra här, och människorna som lever här har en av de bästa möjligheterna till att leva ett bra liv."

Eftersom Romeu har starka färdigheter inom det defensiva området har han också fått större ansvar framför försvaret. Detta har gått fint för Romeu då han själv inte har något att klaga på och känner sig säker.

"Jag känner mig väldigt bekväm i den positionen. Det känns inte som att det är utanför min komfort zon eftersom jag har gjort det i en lång tid, fastän jag är ung. Jag känner inte att jag är under press, tränaren låter mig få spela i min egen stil vilket jag gillar väldigt mycket."

"Det är en svår period för laget just nu, och detta är en period då jag kan lära mig, och jag kan lära mig genom att se hur andra reagerar under svåra perioder och hur saker och ting kan utvecklas för att sätta laget på rätt spår igen. Det kommer inte att vara så här för alltid."- förklarar Oriol Romeu.

                                                           ***


Fem Chelsea spelare är nominerade för FIFAPro World XI Team bland 13 Premier League spelare. John Terry, Ashley Cole, Frank Lampard, Didier Drogba och David Luiz är de fem Chelsea spelarna som är nominerade.

De nominerade har röstats fram av de 50 tusen professionella fotbollsspelare som tillhör spelarnas fackföreningar som bildar FIFAPro. Vinnarna kommer att utses den 9:e januari 2012 i Fifa Ballon d'Or i Zurich.

Det är sammanlagt 55 olika spelare som är nominerade:

Målvakt: Gianluigi Buffon (Italy, Juventus), Iker Casillas (Spain, Real Madrid), Manuel Neuer (Germany, Bayern Munich), Victor Valdes (Spain, Barcelona), Edwin van der Sar (Holland, retired, formerly Manchester United).

Försvarare: Eric Abidal (France, Barcelona), Dani Alves (Brazil, Barcelona), Ricardo Carvalho (Portugal, Real Madrid), Ashley Cole (England, Chelsea), Patrice Evra (France, Manchester United), Rio Ferdinand (England, Manchester United), Vincent Kompany (Belgium, Manchester City), Philipp Lahm (Germany, Bayern Munich), Lucio (Brazil, Internazionale), David Luiz (Brazil, Chelsea), Maicon (Brazil, Internazionale), Marcelo (Brazil, Real Madrid), Alessandro Nesta (Italy, AC Milan), Pepe (Portugal, Real Madrid), Gerard Pique (Spain, Barcelona), Carles Puyol (Spain, Barcelona), Sergio Ramos (Spain, Real Madrid), Thiago Silva (Brazil, AC Milan), John Terry (England, Chelsea), Nemanja Vidic (Serbia, Manchester United).


Mittfältare: Xabi Alonso (Spain, Real Madrid), Gareth Bale (Wales, Tottenham Hotspur), Sergio Busquets (Spain, Barcelona), Cesc Fabregas (Spain, Barcelona), Andres Iniesta (Spain, Barcelona), Kaka (Brazil, Real Madrid), Frank Lampard (England, Chelsea), Nani (Portugal, Manchester United), Mesut Ozil (Germany, Real Madrid), Andrea Pirlo (Italy, Juventus), Bastian Schweinsteiger (Germany, Bayern Munich), David Silva (Spain, Manchester City), Wesley Sneijder (Holland, Internazionale), Yaya Toure (Ivory Coast, Manchester City), Xavi (Spain, Barcelona).


Anfallare: Lionel Messi (Argentina, Barcelona), Cristiano Ronaldo (Portugal, Real Madrid), Wayne Rooney (England, Manchester Utd), David Villa (Spain, Barcelona), Samuel Eto'o (Cameroon, Anzhi), Sergio Aguero (Argentina, Manchester City), Neymar (Brazil, Santos), Didier Drogba (Ivory Coast, Chelsea), Zlatan Ibrahimovic (Sweden, AC Milan), Luis Suarez (Uruguay, Liverpool), Radamel Falcao (Colombia, Atletico Madrid), Edinson Cavani (Uruguay, Napoli), Karim Benzema (France, Real Madrid), Mario Gomez (Germany, Bayern Munich), Robin van Persie (Holland, Arsenal).


/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar