måndag 14 november 2011

Michael Essien inför OS 2012. Nyheter inför England - Sverige


Den här gånger är det Michael Essiens tur att berätta om hans tankar och förväntningar inför OS 2012 som ska arrangeras i London. Precis som de andra spelarna ser även Michael Essien framemot att få uppleva och se på OS i London.

Vad är ditt tidigaste minne från OS?

- Om jag ska vara ärlig så har jag inga minnen från det. Folket i Ghana tycker att OS är något stort, men jag brukade inte följa det när jag växte upp. Fotboll var den sporten som jag var intresserad av. Jag fick aldrig chansen att spela för Ghana i OS.

Fastän Essien inte upplevde OS känslan under hans uppväxt betyder inte att intresset inte finns just nu.

"Jag ser verkligen framemot det. Jag tror att det kommer bli spännande för alla, och alla i London ser framemot det. Vi alla kan vänta. Jag skulle älskat att få se sprinten- 100m, 200m och 4x100m stafett."- säger Essien.

Vem är din favorit i OS genom tiderna?

- Så som jag sa, jag gillar sprinten och min favorit är Michael Johnson, även om han sprang bäst i de längre löpningarna. Jag gillade honom väldigt mycket, han var en fantastisk löpare.


Michael Johnson var en amerikans friidrottare som slog igenom i slutet av 1980-talet. Han har sammanlagt vunnit fyra OS guld och vunnit nio guld medaljer i världsmästerskapet.

Vem kommer att göra bra ifrån sig den här gången?

- om man tittar på hela Afrika, så kan man se att idrottare från öst Afrika har ett stort rekord i långdistanslöpning. I Ghana är Marget Simpson som tävlar i mångkamp är en av våra bästa idrottare.


Essien tror alltså att Marget Simpson kan göra bra ifrån sig i OS 2012. Hon har ännu än inte vunnit OS guld, men hennes främsta merit är bronset från VM 2005.

Vad tycker du om OS stadion?

- Jag har inte sett den än. Jag vet bara att West Ham kanske flyttar dit.

Hur kommer London att vara som värdstad?

- Det kommer gå jätte bra eftersom London är en av de största ställena i Europa.

Vi alla vet att Essien är väldigt duktig på att spela ping pong då han tidigare har nämnt det i andra intervjuer, och även nu berättar han att han skulle ha valt just ping pong om han var tvungen att välja något i OS.

"Jag är inte dålig på ping pong." - förklarade Essien.

Men om Essien var tvungen att välja tre stafetter skulle han ha valt 100 meter, volleyboll och cykling.

"Jag brukar cykla till träningen ibland."- la mittfältaren till.

Vilka skulle vara med i din Chelsea 4x100 meters lag?

-Anelka, Bosingwa, jag så klart och Sturridge.

                                                        ***


Från och med idag kan John Terry bryta sin tysnadplikt, men han kommer ändå vara under strikta order för att inte duskutera polisfallet inför median. John Terry kommer leda ut Englands landslag imorgon mot Sverige, och därför ska han också tillsammans med Fabio Capello sätta sig ner för en presskonferens innan matchen. Frågor som har med polisfallet att göra kommer inte att besvaras.


Daniel Sturridge som har blivit uttagen till Englands trupp för första gången kommer troligen att få göra hans debut mot Sverige imorgon då det kanske kommer bjudas på en ny uppställning. Sturridge kommer isåfall att få spela tillsammans med Fulhams Bobby Zamora. Det är inte bara Sturrdige som kanske gör sin debut, utan det kan även hända att Evertons Jack Rodwell och Tottenhams Kyle Walker också får samma chans.

Fabio Capello har också planerat att låta John Terry och Gary Cahill ska hantera mittbacken fastän Joleon Lescott och Phil Jagielka gjorde ett bra jobb mot Spanien.

"Jag måste veta värdet på spelarna när de spelar här på Wembley. Det är ett stort tryck för alla spelare här."- sa Fabio Capello.

/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar