torsdag 6 oktober 2011

Anelka inför OS 2012. Essien uppdaterar. Två månader avklarat för AVB i Premier League.


Nicolas Anelka är ännu en spelare som har delat med sig sina tankar inför OS 2012 i London. Chelsea förbereder alltså stämningen inför OS med dessa intervjuer. De tidigare spelarna som intervjuades var John Terry och Josh McEachran, båda spelarna svarade likadant på samma fråga när de svarade om vem de ser framemot att få se i OS. Precis som Terry och McEacrhan ser även Anelka framemot att få se Usain Bolt.

Däremot är Usain Bolt inte Anelkas favorit friidrottare, utan det är Carl Lewis. Carl Lewis eller Carlton Lewis är en föredetta amerikans friidrottare, och är en friidrottare som har vunnit en hel del medaljer. Lewis har sammanlagt vunnit nio OS guld och åtta VM guld under hans fantastiska karriär.


Nico, vad är ditt tidigaste minne från OS?

- Det måste vara 100 meter med Carl Lewis och Ben Johnson diskvalificerades 1988.

 Vem kommer göra bra ifrån sig?

- Det franska basketlaget borde göra bra ifrån sig, de kom nyligen tvåa i EM och förlorade mot Spanien. Kanske Christophe Lemaitre i 100 meter, men jag är inte så säker eftersom han fortfarande är ung.


Anelka är fortfarande inte säker om han kommer besöka OS stadion, och har heller inte sett stadion än. Anelka har heller inte bokad några biljetter eftersom ha inte vet om han kommer befinna sig i London under juli och augusti månad.

Hur kommer London vara som en värdstad?

-För upptagen. Det är redan för upptaget här så trafiken kommer vara fruktansvärd. Det kommer inte vara samma plats! Paris ville också bli värdstad för 2012, men trafiken är lika illa där.

Vad skulle passa Anelka om han var en friidrottare? Vad skulle han vara bäst i ? Anelka svarade 100 meter.

Men om du måste välja tre stafetter? 

-100 meter, längdhopp och 200 meter skulle jag också kunna göra?

Vilka skulle vara med i ditt Chelsea 4x100 stafettlag? 

- Fernando, Rami, Sturridge och jag. Jag skulle göra den sista etappen.

Vad skulle du vilja se i OS som inte finns med?

- Jag tror att jag skulle vilja se amerikans fotboll, men jag gissar på att amerikanerna skulle vinna det?

                                                          ***


Vår långskadade mittfältare Michael Essien har nu meddelat att allt går mot en ljusare väg. Essien är väldigt nöjd med det jobbet som läkarna gör och tycker att allt bara ser bra ut just nu. Februari månad har alltså gått bra för Essien när det gäller skadan, men i samma månad gick mittfältaren igenom en mycket tragisk händelse efter Alhaji Sly Ibrahim Tettehs bortgång.

"Mannen som upptäckte mig och lärde mig om fotboll från 14-års åldern dog nyligen i Ghana. Det var en stor chock, och jag försöker fortfarande att återhämta mig efter den plötsliga förlusten och den tomhet som kommer efter sådana händelser." - berättar Essien.

Michael fick reda på den tragiska händelsen när han precis hade kommit till Cobham för att träna, mittfältaren kunde inte tro det han hade hört, en sådan stark man kunde inte dö så plötsligt.

 (Essien och Tetteh)

"Jag var i en stor chock och jag inte kunde hålla kvar mina tårar. Jag snyftade okontrollerat så sjukgymnasterna fick avbryta träningspasset. De enklaste sakerna så som att köra bil blev svårt, så någon annan fick köra hem mig." - förklarar Essien.

Essien kan fortfarande inte tro att han inte kommer få ett telefon samtal av Sly Tetteh när han gör en comeback för Chelsea igen, för det har han varit van vid, så ni förstår att detta var en mycket viktig person för Essien. Det var inte bara Essien som upptäcktes av Sly Tetteh, utan Asamoah Gyan, Sulley Muntari och John Pantsil är också några av de spelare som upptäcktes av honom.

"Han vårdade oss och lärde oss om hur man ska bli en fotbollspelare och en man."-förklarar mittfältaren.

"Jag kommer att sakna honom och min första match kommer definitivt vara tillägnad till honom. Jag jobbar hårt för att återhämta mig så jag kan spela för Sly."

                                                          ***


Två månader han nu gått sedan Premier League startades, och detta betyder att André Villas-Boas varit har tränat Chelsea för två månader i Premier League. Det har gått bra med Villas-Boas och det ser ut som att det kommer gå ännu bättra framöver. Tränaren har vunnit fem matcher, haft en oavgjord och en förlust i ligan. I Champions League har Villas-Boas vunnit två matcher och haft en vinst i Carling Cup.

"Jag tycker att saker och ting har gått bra. Vi hade en bra start tills vi åkte till Old Trafford där vi presterade bra men hade otur med resultatet. Med tanke på prestationen så brukar man normalt kunna komma undan med en vinst när man har så många möjligheter, men det gick inte för oss i första halvlek i termer av effektivitet och det var svårt att återhämta sig efter resultatet i första halvlek."- sa AVB.

"Vi gör inget mer än det vi behöver göra. Vi förväntas vinna alla matcher och det är en utmaning som vi har."

"Den största skillnaden från några år sedan är att det är så många lag som tävlar för Premier League  titeln, och fler lag tävlar också för Champions League platser."-sa Villas-Boas.

"Tottenham ser annorlunda ut än förr, Liverpool samma, Stoke City kommer vara ett hot för de europeiska platserna och Newcastle är tillbaka i toppform."

När det gäller Chelsea så har det skett vissa ändringar i klubben efter att Villas-Boas

"Vi har utvecklats i de olika avdelningarna. Det viktigaste för oss är att göra nödvändiga bedömningar för de saker som vi behöver."

"Vi gjorde ett par ändringar till ett par personaler för att tillfredsställa våra behov. Det är inte så att de tidigare personalen inte var behöriga, det är bara det att det är viktigt att vi har allt så som vi vill ha det.

/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar