torsdag 8 september 2011

Intervju med Raul Meireles. Romelus Belgien vinner över USA. Del Bosque kräver att Torres presterar för Chelsea. Romeu menar att Villas-Boas inte kan garantera speltid.


Att Raul Meireles blev en Chelsea spelare kom väldigt plötsligt. Det hade inte pratats om honom, och Meireles som bara har spelat för Liverpool i en säsong lär väl inte lämna det laget så snabbt, tänkte man. Men att det fanns ett intresse hos Chelsea var Merieles medveten om, berättade han i hans första intervju som Chelsea spelare. Intresset var dock inte lika tydlig som till exempel intresset för Modric.

Många lär tro att Meireles lämnade Liverpool eftersom Chelsea ville ha honom, men mittfältaren berättar att det var på grund av Villas-Boas intresse som han bestämde sig för att byta klubb. Nu när Meireles är Chelsea spelare innebär det att han har återförenats med Villas-Boas.

"Det var konstigt. Jag visste att Chelsea var intresserade, och att tränaren var intresserad.  Det är ett nöje att få komma hit men det var konstigt eftersom att allt hände sista dagen."- sa Meireles under intervjun.

När Liverpool köpte Raul hade Porto redan sagt att de villa sälja honom, och mittfältaren ville också ta nya steg och lämna klubben, men precis som den här gången, lämnade han Porto väldigt sent, alltså bara två dagar innan transfermarknaden stängdes förra augusti.

"Det var liknande eftersom det hände sent, men det var annorlunda eftersom jag visste att jag ville lämna klubben och jag visste att Porto ville sälja mig. Jag behövde bara vänta för det rätta valet."-berättade 28-åringen.

Det rätta valet blev tillslut England, Liverpool. Raul Meireles är fortfarande lika glad över att det blev Liverpool, och att han började spela i England. Det som skiljer sig från när han kom till Liverpool och nu när han är i Chelsea är att han egentligen inte hade några planer på att lämna Liverpool. Han kände på sig att de nya ägarna inte ville sälja honom, men när han fick reda på att att Chelsea och Villas-Boas var intresserade lyckades Chelsea övertyga honom.

"Jag har en massa vänner här, portugisiska spelare som jag känner från Porto och landslaget. Jose Bosingwa hjälpte mig jätte mycket första dagen. Jag vet att Chelsea är en stor klubb, en av de bästa klubbarna i världen,  så det var inte så svårt att övertyga mig."- förklarade Meireles.

"Jag känner Ferreira och Hilario väldigt väl. Jag känner Ramires och Luiz från den portugisiska ligan där de jobbade väldigt bra i Benfica." - sa Meireles som sedan berättade att Ramires och David var två väldigt svåra motståndare när han mötte dem med Porto.

Första gången Raul mötte Chelsea var med Porto och inte Liverpool. Chelsea mötte Porto i Champions League, och Raul lyckades göra hans första mål i Champions League vilket också är hans ända mål i Champions League.

"Jag har vissa minnen från de matcherna, och jag gjorde mål en gång."

Det kanske var det enda målet i Champions League, men det var inte det enda målet mot Chelsea. När Torres lämnade Liverpool för Chelsea var det dags för ett möte mellan de två klubbarna, och i den matchen lyckades Meireles göra ett mål på Stamford Bridge.

Se målet i 3:10 


"Det var en speciell match eftersom Fernando kom till Chelsea och människorna i Liverpool ville vinna matchen jätte mycket. Det var speciellt för mig eftersom jag ville göra mål."

Raul Meireles fick prova på en ny position i Liverpool där han fick spela som en winger. Mittfältaren kan dock spela vart som helst i mittfältet, så att spela lite närmare anfallarna som winger var inga som helst problem för Raul.

"För mig är det viktigt att jag spelar och hjälper laget, så om tränaren vill sätta att jag ska spela i olika positioner kommer jag vilja göra mitt jobb, och göra det på ett bra sätt. I landslaget spelade jag i en 4-3-3 uppställningen, antingen på höger eller vänster."

                                                             ***


Romelu Lukakus Belgien vann deras vänskapsmatchen mot USA med 1-0. Lukaku kom in i den 63:e matchminuten.

                                                            ***


Spaniens tränare Del Bosque kräver att Torres börjar göra mål och presterar för Chelsea om han ska få spela för landslaget. Spaniens senaste match spelades mot Lichtenstein och vann med 6-0, men Torres var inte ens med på bänken. Torres har nu förlorat sin plats där David Villa och Alvaro Negrado får spela istället. Fernando Llorente har också lyckats ta över Torres plats efter att han satt bänkad där man annars skulle fått se Torres.

"Torres är en viktig spelare, men de som står ut med deras klubbar kommer få spela för landslaget, inte tvärtom."- sa Del Bosque.

                                                          ***


Oriol Romeu menar att Villas-Boas inte har lovat Romeu att han ska få speltid i Chelsea än. Jag tror dock att mittfältaren inte behöver oroa sig, utan Romeu kommer garanterat att få speltid i Chelsea.

"Villas-Boas är väldigt annorlunda än Pep Guardiola, men han är också väldigt nära spelarna och det är viktigt."-sa Romeu.

"Det kommer bli en fantastisk äventyr i England. Chelsea är på en hög nivå och jag tror att det är chans för mig att förbättra min nivå."

/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar