lördag 8 september 2012

Mikel påverkas av kommentarerna om hans mållösa period


Under den senaste tiden har John Mikel Obi fått bra med speltid då han oftast har startat från Roberto Di Matteos startelvor. Mittfältaren är inte alls så offensiv av sig vilket gör så att han oftast får den defensiva rollen på mittfältet och detta leder till att han oftast inte gör mål i den blåa tröjan. Sist Mikel gjorde mål för Chelsea var 2007, och 25-åringen berättar att han bryr sig när folk kritiserar honom för hans mållösa period.

"Det påverkar mig lite. Jag brukar alltid inte spela på en position för att göra mål, så jag gör inte mål, det är sanningen. Jag har alltid fått luta mig bakåt och hålla formen."-säger Mikel.

"När jag spelar offensivt så kommer ingen att täcka för mig så mittfältet blir öppet. Jag hoppas att folk ser det eftersom jag inte vet när det målet ska komma! Jag tror att jag måste ändra på min position om jag ska göra mål."

Personligen har jag faktiskt aldrig reagerat på att Mikel inte har gjort mål för Chelsea i de senaste säsongerna. Visst, jag har ju märkt det, men det är inget jag har brytt mig om då jag anser att han inte är en spelare som behöver göra mål. Han är stor och stark, perfekt för att spela som en defensiv mittfältare, och jag tycker att vi har tillräckligt med offensiva mittfältare i laget som kan göra mål. Det känns väldigt säkert med Mikel som en defensiv spelare på mittfältet och jag tror att han bara skulle ställa till det om han försökte ta sig fram och göra mål. Jag tycker att han gör sitt jobb väldigt fint och jag uppskattar att han lyssnar på tränaren och håller sig till sin position. Detta bevisar att han spelar för laget och att hans mål inte är att synas och få all uppmärksamhet. Kritisera inte honom, uppskatta honom!

/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar