torsdag 16 augusti 2012

Hutchinson till Championship. Intervju med Juan Mata.


Chelsea har lånat ut den 23-åriga Sam Hutchinson till Championship laget Nottingham Forest där han ska få spela fotboll under hela säsongen.

Detta är första gången som Hutchinson lånas ut sedan han kom till Chelsea när han bara var en sju-årig pojke. Sam har tidigare haft knä skada vilket gjorde så att han missade en hel del fotboll efter skadan som han fick 2010, men försvararen kom sedan tillbaka förra sommaren.

Lycka till!

***


Det har varit en fartfylld fotbollssäsong för Juan Mata då han först vann FA Cupen, Champions League och sedan också EM med Spanien. Efter EM var det dock inte paus med fotbollen för Matas del, utan sedan var det dags för OS i London.

"Vi var i OS ceremonin och det var fantastiskt. Det är en upplevelse som man bara kanske kan uppleva en gång i sitt liv och det var en dröm som gick i uppfyllelse genom att dela med sig ceremonin med de bästa atleterna från de bästa sporten i världen."-säger Mata med ett leende på läpparna.

"Vi kunde inte se så mycket av showen eftersom vi jobbade på vår ingång till arenan. Vi fick gå, stå och vänta i nästan tre timmar, med det var värt det, det var fantastiskt att vara där."


Spanien lyckades däremot inte göra så bra ifrån sig i matcherna och det blev tillslut ingen OS guld för laget.

"Resultatet för vårt lag var inte bra. Det svårt att tänka det eftersom vi hade mest boll i den första matchen, förlorade ett mål, hade en man mindre, det gör ont att förlora matchen, och den andra matchen var otrolig.

"Vi hade tio chanser för att göra mål och träffade stolpen tre gånger, hade en tydlig straffspark som vi inte fick, vi kunde inte göra mål och åkte ut, så vi kunde inte göra något i den tredje matchen."- förklarar spanjoren.

Men man kan inte få allt i världen, och tre titlar tror jag nog att Mata nöjer sig med väldigt väl. På tal om titlar, så är nog den mest värdefulla titeln som Chelsea vann i fjol Champions League titeln.

"Det var en explosion av känslor när Didier gjorde sista straffmålet! Den matchen var galen. Bayern gjorde mål i den 80:e minuten och med den sista hörnan, gjorde vår enda Didier målet. Vi var jätte trötta, men det var vårt öde. Det här laget förtjänar Champions League."- säger Juan.


Fastän Didier Drogba kvitterade sent under matchen så började många Chelsea fans att bita på naglarna när Juan Mata missade hans straffspark.

"Jag trodde fortfarande på Petr Cech efter att min straffspark räddades. Jag ville ta en, jag gillar alltid att ta ansvar på planen. Jag missade men efter det var Petr som en ängel och räddade de viktiga."

"När jag och Fernando åkte till landslaget kände vi oss starkare."-förklarar Mata, Champions League mästaren.

"Det var en dröm för den här klubben och den gick i uppfyllelse. Vi är truppen som vann CL för första gången i Chelseas historia. Vi alla är så glada över att vara en del av det här."


På grund av både EM och OS har Mata inte fått njuta av sommaren så mycket, men spanjoren själv tycker inte att det är något problem med det.

"Nej, jag mår bra och jag känner att jag är i form. Jag är fortfarande ung, och jag är säker på att jag kan njuta av sommaren nästa sommar. Det inga problem för mig."

/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar