söndag 17 april 2011

En tränare som kämpar för Chelsea


Fastän det snackas om att Carlo Ancelotti kanske lämnar Chelsea efter denna säsong kommer han ändå avsluta denna säsong så gott han kan, har bossen själv uttalat. Det är fortfarande svårt att säga hur det kommer bli med Ancelottis jobb tillslut, för allt ligger ju i Roman Abramovics händer. Om ägaren anser att tränaren utför ett tillräckligt bra jobb kommer han inte bestämma sig för att sparka Ancelotti, men om han tycker tvärtom finns det nog ingen i världen som kommer kunna ändra på Abramovics beslut.

Själv tycker jag inte att det är rätt att sparka Ancelotti, för jag vet att han fortfarande har mycket att visa och detta är en tränare med mycket erfarenheter som är ett bevis på att han alltid kan komma tillbaka, vilket han egentligen har lyckats göra med Chelsea denna säsong. Sen finns det ju absolut dubbeln som man också kan lägga till men eftersom de flesta koncentrerar sig på vad han har levererat denna säsong så tänkte jag att det kanske skulle vara bättre om jag inte nämner dubbeln alltför mycket. Dubbeln är historia för Chelsea, och den historian fick vi genom en mycket fantastisk tränare.

Varje människa har olika moment i livet. Ibland har man det bäst och ibland har man det mindre bra. Ibland kan man känna att det inte går så som man vill fastän man försöker och försöker, men bara för att man försöker och det ändå inte funkar ska man ändå aldrig ge upp. Att ge upp är som att förlora, och fastän Ancelotti hade det svårt denna säsong gav han aldrig upp. Han fortsatte och fortsatte, och fastän laget till och med hamnade på femte plats är han nu ute efter andra platsen i ligan. Detta är tecken på en stark tränare som aldrig ger upp och som är en vinnare och inte en förlorare. Om Abramovic säger adjö till Ancelotti efter säsongens slut, bör Ancelotti lämna Chelsea med ett leende och känna sig oerhört stolt över allt han gjort för klubben.


Många ser tränarbytet som något spännande, men jag ser det som en extra börda. Det tar alltid tid att vänja sig med en ny tränare och det är alltid inte säkert om spelarna trivs med tränaren. Ancelotti är däremot en tränare som har lyckats få en oerhört bra relation med klubben. Han har bra kontakt med spelarna vilket gör så att spelarna kan känna sig öppna framför honom och samarbeta med honom. Fortfarande har jag inte hört eller läst någonstans om att någon spelare från Chelsea har velat få ut Ancelotti, utan jag har läst tvärtom. Jag har bara läst om att spelarna vill ha kvar italienaren och ett klagomål om honom under hans två säsonger har jag aldrig läst om. En stor anledning till varför Chelsea ligger bra till är just för att spelarnas och bossens samarbete har funkat. Att det uppstår problem i klubben om inte samarbetet funkar kan vi till exempel förstå genom olika händelser så som när Scolari jobbade för Chelsea, eller Frankrike i VM 2010.

Det jag vill säga genom detta inlägg är att jag skulle vilja se Ancelotti kvar i Chelsea, och Chelsea med lite nya spelare skulle vara en mycket bra start för honom. Och vi borde komma ihåg att Ancelotti är en man med massa titlar som fortfarande kan få flera, och det skulle inte skada om han fick det med Chelsea. Antingen är det media som överdriver om tränarbytet eller så har Abramovic tänkt på saken.

" Min framtid ligger i Abramovics händer." -Ancelotti

/ Rukksar

7 kommentarer:

  1. Jag vill ha kvar han men frågan är hur han hanterar dom yngre bra spelarna som tex McEachran, Och sen om vi köper NEymar etc.

    SvaraRadera
  2. Jag tror faktiskt att Ancelotti har den förmågan som krävs för att hantera de yngre spelarna. Han har bara inte kunnat visa det pga att Chelsea helt enkelt inte satsade på dem den här säsongen.

    McEachran har inte varit den viktiga spelaren för Chelsea än, men under tiden har han säkert utvecklats mer ( Vilket Chelsea har velat), och jag tror att Chelsea kmr låta honom och de yngre få mer speltid nästa säsong. Anledning till vrf så många spelarna blev utlånade är ju för att man har velat att de ska utvecklas osv för att de sen i framtiden ska kunna bli viktiga spelare för laget, och för Ancelotti kmr det nog bara vara som helt vanliga nya spelare som han måste kunna jobba med :)

    En sådan erfaren tränare ser det nog som en No big deal situation :)

    SvaraRadera
  3. - Åh så fint och bra skrivet! Älskar honom så jävla mycket och han är lätt en av världens bästa tränare! Synd att han får så jävla mycket skit nu men om jag ska vara ärlig så tror jag att han kommer lämna. Eller jag är väl 50/50 men vi får helt enkelt avvakta och se hur det går! <3

    - Och på tal om Neymar.. ni har väl hört vad han har sagt? Inte lika säker att han kommer till Chelsea längre..

    SvaraRadera
  4. Neymar.. Nej Tack!

    Varför? Vi har Sturridge!

    SvaraRadera
  5. Tack Hoda!! <3
    Jag tror också att han lämnar oss :(

    Omg, jag måste vara efter! Vad syftar du på Hoda? :)

    Anonym: Kom igen, Neymar skulle man lätt vilja se i Chelsea :D

    SvaraRadera
  6. - Han har sagt att han vill spela tillsammans med Messi! Den jävla ungen kan inte bestämma sig!

    SvaraRadera
  7. Kmr ihåg att man va såhär innan man skulle välja gymnasium AHAHA ;P

    SvaraRadera