lördag 29 september 2012

Arsenal vs Chelsea


Snart är det dags för derby mötet mellan Chelsea och Arsenal på Emirates Stadium i London vilket betyder att det blir vår riktiga test i ligan sedan den startade igång igen. Det kommer bli en oerhört spännande match då det är svårt att säga vilket lag som kommer spela bäst eller vinna de tre poängen. Det är inte ens säkert att det blir någon vinst, det kanske även spelas en oavgjord match mellan de två lagen som har de tajtaste försvarslinjerna i Premier League just nu. Gunners har nio poäng efter deras fem matcher (inga förluster), och Blues toppar ligan med 13 poäng.

Arsenal har fått stå ut med stora rubriker under senaste tid när deras nyckelspelare Robin van Persie lämnade klubben för Manchester United. RVP hade en succé säsong i Arsenal i fjol då han vann skytteligan, och många anser att londonlaget har förlorat något stort. Personligen tycker jag att Arsenal har klarat sig relativt bra utan Van Persie då Wenger har lyckats ordna upp en organiserat startelva med spelare så som Podolski, Cazorla och Giroud. Laget spelar med bra självförtroende och det finns en hel del jobb bakom deras nya prestation. Wenger har också imponerat med hans försvar då de har varit starka där och bara släppt in två mål sedan ligan startade igång igen.


Arsenal kommer att sakna Jack Wilshere som är långtidsskadad, Bacary Sagna och Wojciech Szcesny. Tomas Vermaelen som har varit skadad kommer troligen kunna spela mot Chelsea då han har frisknat till.

Matchen spelas alltså på bortaplan, och Arsenal fansen kommer göra allt för att se till så att hemmalaget vinner. Arsenal har alltså fördelen, och Arsène Wenger har nog även en annan stor fördel som han gläds av, och det är nämligen Didier Drogba som han inte kommer att behöva hålla koll på mer.

"Jag vet inte om Chelsea saknar honom, men vi saknar i alla fall inte honom över huvud taget. Han gjorde stor skada mot oss."-sa Wenger om Drogba som har gjort hela 13 mål på tio matcher mot Gunners.


Någon Drogba har vi inte kvar längre och det är definitivt en stor förlust för oss, men vi har däremot andra nya finslipade diamanter som Wenger borde oroa sig över. Jag pratar givetvis om Eden Hazard, Oscar och Victor Moses.

Så här har våra tio senaste bortamatcher sett ut mot Arsenal:

2002/03 -  Arsenal Vinst 3-2
2003/04 - Arsenal  Vinst  2-1
2004/05 - Oavgjort 2-2
2005/06 - Chelsea  Vinst  2-0
2006/07 - Oavgjort 1-1
2007/08 - Arsenal  Vinst  1-0
2008/09 - Chelsea  Vinst  4-1
2009/10 - Chelsea  Vinst  3-0
2010/11 - Arsenal  Vinst 3-1
2011/12 - Oavgjort 0-0



Vår senaste möte mot Arsenal på hemmaplan blev däremot en stor skräll när bortalaget vann med 5-3. Det var Lampard, Terry och Mata som gjorde mål för Chelsea, och för Arsenals del var det van Persie (3), Walcott och Santos som gjorde målen.

Vi har mött Arsenal 177 gånger och vunnit 54 matcher medan Arsenal leder med 71 vinster mot oss. I ligan har vi mött Arsenal 75 gånger på bortaplan och även här leder Arsenal med 36 vinster medan vi har 19 vinster.

Di Matteo saknar bara en spelare från Chelsea truppen och det är Daniel Sturridge som fortfarande inte har frisknat till än. Frank Lampard är klar för spel efter fotskadan som han hade mot Wolves vilket gjorde så att han inte kunde spela.


"Det är en stor match varje gång vi möter Arsenal. Det är två bra lag och jag tror att det kommer bli spännande, så jag ser framemot det."-säger Roberto Di Matteo under presskonferensen.

"Vi har en bra form just nu och vi har också en bra anda. Jag tycker att vi har ett mycket bra lag som är kapabel till att besegra Arsenal. Didier Drogba har varit en fantastisk spelare i många år för den här klubben men vi måste gå vidare."

Robbie menar att Chelsea måste hålla extra mycket koll på Arsenals nysignerade spanjor Santi Cazorla.

"Han är en väldigt spännande spelare att titta på och har definitivt fört in mycket i Arsenals lag. De har redan jätte bra spelare men han har förmodligen varit en höjdpunkt hittills."-förklarar Di Matteo.


"I början sa jag att Arsenal kommer utmana för titeln, och jag är säker på att ingen trodde på mig, men det är så jag såg på saken innan och jag har ändrat mig."

"De har signerat några väldigt bra spelare och de har spelat samma typ av fotboll i många år och jag tror de ligger där uppe bland de andra lagen."

Jag personligen trodde inte att Arsenal skulle klara av ligan så bra som de har gjort hittills vilket betyder att jag också var en av dem som inte trodde på Di Matteo först. Men nu märker man skillnaden, och jag är imponerad av Arsenals nya spelare som de har signerat. Laget verkar väldigt stabil och de verkar veta vad  de gör. De har definitivt en chans till att vinna ligan.

Cesar Azpilicueta, vår nya högerback från Marseille har tidigare spelat mot Olivier Giroud i franska ligan medan Santi Carzola är en spelare som han känner väldigt väl från hans tid i Spanien.


"Jag spelade i två säsonger mot Giroud. Förra året vann han skytteligan i Ligue 1 och ligatiteln med Montpellier."- säger Cesar.

"Han är en väldigt offensiv spelare, en anfallare som alltid är inne eller utanför straffområdet och väntar på att göra mål."

"Jag har känt Santi i många år, han startade i Villarreal, han är en fantastisk spelare med bra touch som också kan göra mål. Han är en spanjor, och jag tycker att han passar in i Arsenal väldigt bra på grund av deras spelstil."- förklarar högerbacken.

/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar