onsdag 27 juli 2011

VÄLKOMMEN THIBAUT COURTOIS. Hong Kongs fotbollskola på taket. John Terry är hungrig för att vinna ligaguldet. Torres är säker på att han kommer näta. Nytt om Van der Wiel.


Nu är Thibaut Courtois helt klar för Chelsea, och har signerat ett fem års kontrakt! Nu när allt är klart så kommer den 19-åriga målvakten att spendera ett år i Atletico Madrid, där han alltså lånas ut. Courtois har signerat för Chelsea från Racing Genk där han vann den belgiska ligan förra säsongen, och detta var klubbens första liga vinst efter nio långa år då Genk gjorde 32 mål i 40 matcher.

19-åringen som gjorde sin liga debut när han var 16 år gammal, lyckades få två mycket värdefulla titlar i fjol. Den ena är, "Belgian Goalkeeper of the Year" , och den andra, "Genk's Player of the Year."

Courtois spelade mot André Villas-Boas Porto i början av säsongen, men förlorade dock matchen. När det gäller landskamper så har han blivit vald till Belgiens U:18:s trupp, men har inte fått spela än.

"Chelsea är en av de största klubbarna i världen just nu. Chelsea har gett mig möjligheten till att bli utlånad till ett annat lag och sedan komma tillbaka och spela för A-laget, så det är underbart att jag ska få kunna spela för ett av världens bästa lag i framtiden. Det är därför jag valde Chelsea."-säger 19-åringen som började spela för Genk när han var åtta år gammal.

Courtois fick möjligheten till att spela en hel del för Genk då deras målvakt hade några problem. När Genk sedan märkte att Courtois skötte jobbet väldigt väl, fick han genast stanna kvar framför målet och hjälpa till laget till liga titeln. Genk avslutade säsongen 09/10 på 11:e plats, med samma lag fast utan Courtois framför målet.

Genks sista match i fjol spelades mot Standard Liege, och de behövde vinna den matchen för att kunna vinna liga titeln istället för Genk, medan Genk bara behövde spela oavgjort för att vinna ligan. Standard Liege gjorde det första målet, men Genk såg också till att näta. I de fem sista minuterna fick Courtois allas blickar på sig då det var han som kunde avgöra matchen när Standard Liege fick chans efter chans. 19-åringen svek inte sitt lag och gjorde fantastiska räddningar, vilket ledde till ligaguldet.

Courtois som alltid har sett upp till Edwin van der Sar förklarar att han under senaste tid har börjat se upp till Chelseas Petr Cech.

"Jag är glad över att jag fick prata med Petr Cech, och att jag även kommer få spela i samma klubb som honom i framtiden. Han är en av mina idoler." -förklarade Thibaut.

"Nu vill jag meddela alla Chelsea fans att jag är jätte glad över att jag har fått den här möjligheten från klubben för att kunna spela för det här fantastiska laget. Jag hoppas att jag kan hjälpa till och ge laget en bra framtid när jag kommer tillbaka"- sa 19-åringen.

                                                          ***


Fyra av Chelseas spelare har besökt Hong Kongs Chelsea fotbollskola. Fernando Torres, Frank Lampard, Salomon Kalou och Petr Cech åkte dit och spelade fotboll med barnen på ett tak. Det var inte bara fotboll som höll spelarna upptagna, utan barnen var även väldigt sugna på att ta en massa foton, få autografer och ställa frågor till de fyra Chelsea spelarna. 


"Efter bara några minuter när man hade tränat dem kunde man se passionen som dessa barn hade för fotboll."-sa Petr Cech. 

"Det var första gången jag spelade fotboll på ett tak, och det var roligt."- sa Kalou, som tror att man kommer få se en massa talanger från Asien i framtiden.

                                                         ***


 

Kapten John Terry menar att försäsongen kan leda till Chelseas framgång i den kommande säsongen. Kaptenen har sedan fjol brunnit innerst inne efter att han såg Mancheser United vinna Premier League titeln, och detta gör så att att han vill prestera mer i försäsongen och sedan utmana rejält i Premier League.

"Att inte vinna gör mig väldigt hungrig."-sa kaptenen.

Terry har förklarat att han har jobbat på väldigt hårt under försäsongen så att de kan sätta mer press på Manchester United än innan, och inte som förra säsongen när Chelsea fick en lång svacka som förstörde mycket. Kaptenen har även gillat allt den nya tränaren har gjort för laget hittills.

"Men vi visade att vi kom tillbaka och pressade på Man United till slutet, och de vet att vi kommer komma tillbaka det här året."-sa John.

"Vad som än händer så måste vi fortsätta att vinna. Det finns ingen känsla som den där känslan när man plockar med sig tre poäng från tuffa ställen."-förklarar John Terry.

"Hungern för att vinna det här året finns fortfarande kvar hos mig, och det gör verkligen ont när man ser andra lag vinna titeln."-förklarar John Terry.

                                                         ***


"Jag glömmer inte att göra mål, utan jag kommer göra mål."- sa Fernando Torres.

Torres som har varit en Chelsea spelare i sex månader nu, förklarar att han märker hur den vinnande mentaliteten stiger hos spelarna och förklarar att det är dags för att göra sig redo inför den kommande säsongen. Torres förklarar att hans form är OK just nu, precis som hans lagkamrater.

John Terry tror att Torres kommer komma igång mycket mer nu när han kan se samma hunger hos Torres som han själv också har.

"Han vill vinna Premier League, det är vad han pratade om när han först kom till Chelsea."-sa Terry.

                                                         ***


Van der Wiel som har länkats till Chelsea ett tag menar att alla rykten om honom är falska. 23-åringen har inte  bara länkats till Chelsea utan även också till Manchester City.

"Det är bara rykten. Det är alltid flera rykten om mig, och alla är falska."-sa han till Onside.dk.

/ Rukksar

2 kommentarer:

  1. Ska bli spännande hur truppen ser ut när säsongen börjar... Pastore och Lukaku känns väl kanske närmast nu men det svänger fort.
    Palermo har ju accepterat bud från både Chelsea och PSG och det är väl upp till Javier att bestämma. Om han vill vinna titlar så väljer han Chelsea annars lär väl han få mer pengar i PSG..

    Hur som helst så tror jag antingen Modric eller Pastore kommer, spelar ingen större roll vem, båda har olika för och nackdelar.

    Men vill nog helst se Pastore då han är yngre och så slipper man ge stora pengar till spurs..

    SvaraRadera
  2. Håller med dig helt och hållet Isac! Älskar dina kommentarer! :)

    SvaraRadera