fredag 11 februari 2011

Tre år med Chelsea FC för José Bosingwa


Oktober 2010 fick vi se Bosingwa tillbaka till Chelsea efter en lång skada i hans knä. Skadan gjorde även så att han inte kunde delta i VM, och sedan så missade ju han även en massa matcher för Chelsea.

" Det var svårt när jag kom tillbaka eftersom att jag hade tappat min prestation. Jag hade förlorat för många matchen och jag behövde tid för att komma tillbaka till bästa formen. Men nu känner jag mig mycket bättre. Jag tycker att min kropp är starkare, och jag kan även prestera bra under matcherna. Efter varje träning brukar jag gå till gymmet för att göra mina tränigar under 40 till 45 minuter. Jag är inte 100 procent än, men jag är nära." - Bosingwa


Skadan gjorde så att Bosingwa inte kunde hjälpa till Chelsea så mycket då de vann ligan i fjol, och det är han väldigt besviken över. Däremot är han väldigt glad över att de vann två titlar, men det skulle vara kul om han också kunde vara en del av det, förklarade Bosingwa.

" Nu gör jag det jag älskar. Fotboll är mitt liv, och jag är glad nu." - sa Bosingwa

Maj 2008 fick Jose Bosingwa sätta på sig Chelsea tröjan för första gången, och representera The blue lions. Spelet klarade han av väl, men språket var dock inte hans modersmål, och hans engelska var då inte helt klart och tydligt. Men nu när det har gått tre hela år i England kan Bosingwa sätta sig ner framför Chelsea TV:s kameror och intervjuas utan någon som helst problem med språket, det vill säga engelskan. Nu kan försvarern tala tydlig engelska med ett tryggt och självsäkert uttal.

Bosingwa har hittills presterat väldigt bra fastän han har råkat göra ett självmål mot Wolves den här säsongen, och han har även fått starta från de sex senaste matcherna för Chelsea som höger back, däremot fick höger backen inte spela för Portugal under veckan eftersom att han satt bänkad, vilket är ganska förvånande. Portugal kunde heller inte vinna matchen, utan Messi såg till att sänka det vinröda laget efter att han gjorde enda målet precis innan slutsignalen, då blå-vita Argentina fick med sig en straffspark som nätades av Barcelonas nyckelspelare.


Efter att ha kommit tillbaka till England från landslaget kan Bosingwa fortfarande få en hemkänsla i London då han har Ramires, Ferreira, Hilario, Alex och den nya försvareren David Luiz nära sig. Det var just Bosingwa som fick låta Ivanovic ta över hans position då Luiz fick göra sin första debut mot Liverpool. Kan det vara så att José ser detta som en konkurrent efter att han byttes ut för att Luiz fick komma in? Nej, absolut inte, utan med ett leende förklarade Bosingwa att han bara vill välkomna Luiz och är glad  för att han fick plats i laget.

" Jag har sett David Luiz spela många gånger, och han är en duktig spelare." - förklarar José glatt


Bosingwa har även förväntningar när det gäller Luiz. Han tror att den nya backen ska kunna införa något annorlunda i laget och kommer att göra det bästa för Chelsea, eftersom att Luiz är en snabb och stark spelare. Det var inte bara Luiz som fick positiva kommentarer av Bosingwa, utan Ramires som kom till Chelsea efter fjol är en spelare som Bosingwa tycker har kommit igång.

" Ramires är också en duktig spelare, och han spelar väldigt bra nu. " - sa 28-åringen

Bosingwa förklarar att Ramires fortfarande är en ny spelare för Chelsea, och därför är inte engelskan fortfarande perfekt, men om mittfältaren spelar yttermittfältare på höger sida, så kan Bosingwa kommunicera mycket bättre med honom under matcherna, vilket gör att det blir lättare att spela och förstå saker.


När det gäller Bosingwa, så har han lyckats prestera väldigt väl under de senaste matcherna som tidigare nämnt, och en av hans bästa prestationer under 2011 var på Stadium of Light. Eftersom den matchen var en kvällsmatch så hade han det väldigt svårt för att sova efter matchen. Bosingwa han nämligen svårt för att sova efter kvällsmatcher, eftersom att adrenalin kicken fortfarande brukar finnas kvar hos honom, men om det är en vinst så är det ju absolut en skön känsla. Om det är en förlust brukar han oftast tänka på matchen hela tiden, men en vinst ger han en avslappande känsla som gör så att han kan vila lugnt och skönt hemma efter matcherna.

Bosingwa har däremot inte bara koncentrerat sig på hans matcher, utan man har även kunnat se honom som publik då han kollade på när reservlaget mötte Arsenals reservlag i FA Youth Cup. Han tyckte att den matchen var väldigt bra och spännande. Alla presterade bra och efter matchen kändes det nog bra för Bosingwa eftersom att Dermot Drummys grabbar lyckades vinna matchen med 2-0.

/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar