torsdag 9 februari 2012

Ivorianerna vidare till final. David Luiz glad i Chelsea


Det går fantastiskt bra för Elfenbenskusten i Afrikanska mästerskapet. Nu är Didier Drogba och gänget vidare till final efter att de vann deras match i semi finalen med 1-0 mot Mali i onsdags. Matchens enda mål gjordes av Arsenal anfallaren Gervinho i den 44:e minuten strax innan halvlek.


Elfenbenskusten som hade både Drogba och Kalou i startelvan var den starkare sidan under hela matchen. Redan efter fem spelade minuter i första halvlek kom elefanternas första chans då Drogba var nära på att nicka in 1-0 i en frisparks situation men bollen blockerades av stolpen. Inte långt efter försökte anfallaren återigen att ta ledningen genom frispark men bollen räddades med målvaktens ansikte.

Chelseas andra anfallare, Salomon Kalou tog också tag i matchen och passade en fin boll till Yaya Toure som sköt på stolpen. Kalou försökte igen, och den här gången försökte han att sparka in bollen själv men vinkeln var för svår. Mali hade också sina chanser men ivorianernas försvar såg till att ta hand om situationerna.

En stund innan domaren blåste i pipan för halvlek var både Drogba och Kalou nära igen på att sparka in 1-0 målet. Drogba som tog sig igenom två försvarare sköt över målet och även Kalous mål sparkades i fel riktning. Däremot lyckades Elfenbenskusten ändå ta när Gervinho sprang upp från planhalvans vänstra sida och sköt in ledningen en minut innan halvlek.


I andra halvlek blev det inga fler mål, men Kalou var nära i den 65:e minuten som målvakten räddade. Mali hade en enda chans under hela andra halvlek, och den chansen kom i den 72:a minuten då Mustapha Yatabare sköt över ribban. Didier Drogba hade därmed matchens sista chans men ivorianens boll räddades av Mali målvakten.

                                                      ***


När den 24-åriga försvararen David Luiz kom till England förra säsongen kunde han inte prata engelska. Han visste inte mycket om England, och han kunde alltid inte anpassa sig till Chelseas spel. Ibland kunde han glömma sin position och ibland kunde hans tacklingar bli alltför hårda, men nu har det ljusnat till för brasilianaren.

André Villas-Boas har nu tränat David Luiz i sex månader, och portugisen tycker att Luiz har anpassat sig snabbt i England.

"Jag tycker att han spelade fantastiskt från början. Man måste hålla med om att det uppstod missuppfattningar från början, sedan spelaren kom till Chelsea."-säger Chelsea bossen.


"Ibland måste en spelare bära den stämpeln för resten av livet. Man kanske får det intrycket med David. Han kommer att bli en av de största mittbackarna i världen. På grund av hans karaktär, tekniska förmåga, förutseende och hastighet."- fortsatte Villas-Boas.

"Det finns en karaktär i ett Premier League spel som man måste anpassa sig till- det är en kulturell skillnad för andra länder."

David Luiz är medveten om att han kritiserades förut samtidigt som han även vet att han får applåder nu. Försvararen har inga bekymmer och är glad.

"Jag har alltid jobbat på samma sätt, tränat på min bästa nivå. Ibland får man kritik, som jag fick, men på senaste tid har jag fått applåder för mitt jobb. Så länge jag kan gå hem och ligga på min säng och ha ett klart samvete gör jag ett ärligt jobb. Jag är glad."- säger David Luiz.


"Inget har ändrats i laget. Vi har jobbat hårt, precis som förut, och det viktigaste är att fortsätta att jobba och upprätthålla filosofin som tränaren instruerar. Vi måste göra det här, ibland gör vi saker som är bra men får inte resultatet och ibland gör vi saker som inte är så bra men får resultatet."

"Jag tänker bara på att hjälpa laget, inte vilken position som kan vara bäst för mig. Tränaren ger mig självförtroende till att spela min fotboll och stöder mina offensiva rörelser."

I söndags förra veckan fick David Luiz för första gången spela bredvid Chelseas nya mittback Gary Cahill då John Terry saknades på grund av skada.

"Jag vet att det är Gary Cahill är bra för Chelsea. Han är en stor spelare som har kommit för att hjälpa, och efter att ha sett honom på planen och omklädningsrummet, vet jag att han är rätt spelare för Chelsea och han kommer komma till stor hjälp.

                                                          ***

Visst kan våra hjältar ha barnsligt kul ibland?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar